AKTIEÄGARAVTAL

Aktieägaravtal eller ett kompanjonsavtal är ett avtal mellan delägarna i ett aktiebolag. I ett aktieägaravtal, så bestämmer delägarna (kompanjonerna) i bolaget alltifrån hur bolagets vinst skall fördelas mellan delägarna till hur en delägare har rätt att sälja sina andelar samt skyldigheter att inte bedriva konkurrerande verksamhet med bolaget m.m.

Aktieägaravtal – Vi hjälper dig att förstå ditt ägande

Har man inte något aktieägaravtal så kan detta få ovälkomna följder för delägarna. Det är dessvärre mycket vanligt att situationer uppstår som aktieägarna inte räknat med såsom:

• Att delägarna missat att skriva in ett krav att varje delägare måste göra andelen i bolaget till enskild egendom genom att skriva ett äktenskapsförord.
  • Om en av delägarna skiljer sig, utan ett äktenskapsförord, så kommer hälften av hans andel i bolaget gå till maken (vid en bodelning). Maken blir då delägare i bolaget, vilket de övriga delägarna kanske inte alls önskar.
  • Har delägarna ett fulltäckande aktieägaravtal undviks sådana situationer.
  • I avtalet bestäms alltså delägarnas inbördes relationer i förhållandet till bolaget.
  • Aktieägarna har därför stor möjlighet att påverka hur bolaget ska fungera praktiskt genom aktieägaravtalet.

Vi granskar aktieägaravtalet och kompanjonsavtalet – Vi ger dig nya insikter

Våra jurister vid Advantage juristbyrå hjälper dig gärna med upprättande eller granskning av både kompanjonsavtal och aktieägaravtalet.

Ring oss på 08 20 21 40 för att komma i kontakt med en jurist som verkligen kan dig och ditt bolags förutsättningar.

Vi hjälper dig att förstå ditt ägande genom att ge dig ett rätt utformat kompanjonsavtal och aktieägaravtal!