Har du fått en bluffaktura?

Har du fått en bluffaktura?

Om du får en faktura för en tjänst eller produkt som du absolut inte har beställt ska du snarast möjlig se till att BESTRIDA fakturan. Se också till att bestrida fakturan skriftligen, oftast brukar det stå en e-postadress på fakturan från den som skickat fakturan, då kan du skicka ett mejl till dem, om du inte hittar en e-post adress ska du posta ditt bestridande till dem. Du ska skriva att du ”Bestrider betalningskravet i dess helhet”. Du kan också motivera ditt bestridande genom att nämna att du inte har beställt tjänsten eller produkten. Se alltid till att spara en kopia på det du skickar.

Om du sedan får en påminnelse eller inkassokrav så kan du bestrida på samma sätt som tidigare, du kan även här motivera med att du inte har beställt produkten eller tjänsten, samt skicka på ditt tidigare bestridande till dem.

Du kan också göra en polisanmälan, eftersom falska fakturor anses som försök till bedrägeri.
Om du får ett betalningsföreläggande från Kronofogden ska du snarast möjligt på samma sätt bestrida betalningskravet. Om företaget trots ditt bestridande tar detta vidare till domstolen så är det bäst att du konsulterar med en jurist.

Du får gärna ta kontakt med oss ifall du skulle behöva hjälp med detta.